Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
С У Д І Н Ф О Р М У Є
Право громадян на звернення та відповідальність за порушення
законодавства про звернення громадян.
Стаття 40. Усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. Цим Конституція України закріплює одну з основоположних засад взаємовідносин держави і людини.
Закон називає три види звернень громадян – пропозиції(зауваження), заяви (клопотання), скарги.
П р о п о з и ц і я – це звернення громадян, в яких надається порада, рекомендація відн76осно діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів всіх рівнів,посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання правових засад державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави.
З а я в а – це звернення громадян з проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією і чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи про недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки про поліпшення їх діяльності. К л о п о т а н н я – це письмове звернення з проханням про визнання за собою відповідного статусу, прав чи свобод і т.ін.
С к а р г а – звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю),рішеннями державних органів, організацій, об,єднань громадян, підприємств, посадових осіб.
Статтею 20 Закону України « Про звернення громадян» закріплено терміни розгляду звернень громадян які розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення,- невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення, При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.
.
Структура системи роботи із зверненнями громадян є неповною без розгляду питання про відповідальність за порушення законодавства про звернення громадян.
Особливої актуальності це питання набуває з набуттям чинності Указу Президента України "Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації конституційних прав громадян на звернення" від 13 серпня 2002 року, де зроблено наголос на посилення відповідальності посадових та службових осіб за порушення у сфері розгляду громадян.
Відповідальність за порушення законодавства про звернення громадян можна поділити на:
1) відповідальність посадових осіб;
2) відповідальність громадян.
3)
Статтею 24 Закону України "Про звернення громадян" для осіб, винних у порушенні законодавства про звернення громадян, передбачено цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність, передбачену законодавством України.
У випадку задоволення скарги орган або посадова особа, яка прийняла неправомірне рішення щодо звернення громадянина, відшкодовують йому завдані матеріальні збитки, пов'язані з поданням і розглядом скарги, обгрунтвані витрати, понесені у зв'язку з виїздом для розгляду скарги на вимогу відповідного органу, і втрачений за цей час заробіток. Спори про стягнення витрат розглядаються в судовому порядку.
Громадянину на його вимогу і в порядку, встановленому чинним законодавством, можуть бути відшкодовані моральні збитки, завдані неправомірними діями або рішеннями органу чи посадової особи при розгляді скарги. Розмір відшкодування моральних (немайнових) збитків у грошовому виразі визначається судом .
Цим Законом України передбачено також відповідальність громадян за подання звернень протиправного характеру. Так, в статті 26 зазначено, що подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян та їхніх посадових осіб, керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно під форм власності, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягнуть за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством. Законодавством передбачена також майнова відповідальність громадян. зокрема, витрати, зроблені органом державної влади, місцевого самоврядування, установою, організацією незалежно від форм власності, об'єднанням громадян, . підприємством, засобами масової інформації у зв'язку з перевіркою звернень, які містять завідомо неравдиві відомості, можуть бути стягнуті з громадяни на за рішенням суду.
Крім того деталізація правил розгляду звернень громадян здійснюється у відповідних інструкціях, які стосуються порядку розгляду звернень громадян та їх особистого прийому в конкретних органах і установах.
Керівник апарату Лохвицького
районного суду Совдус В.М.