Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Нове в законодавстві
Лохвицький районний суд інформує
Правосуддя – це діяльність органів судової влади в роз’ясненні конфліктів у суспільстві, що мають правовий зміст. Суд. здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує захист гарантованих конституцією України та законами України прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави. Специфіка діяльності судів полягає в тому, що застосування ними закону в розгляді конкретних справ здійснюються у певних процесуальних формах визначених законодавчо а саме: у формі цивільного господарського, адміністративного, кримінального, а також конституційного судочинства (ст. 124 Конституції України).
Прийнятий оновлений Закон "Про судоустрій і статус суддів", покликаний започаткувати судову реформу в Україні, стати першим кроком на шляху удосконалення правової і судової систем в нашій державі.
Вдосконалюючи систему судів загальної юрисдикції Законом передбачається створення Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, який нарівні з Вищим адміністративним судом України та Вищим господарським судом України функціонуватиме як суд касаційної інстанції. Відповідно до Перехідних положень Закону, вказаний суд утворюється з 1 жовтня та розпочинає свою діяльність з 1 листопада 2010 року.
Водночас, за Верховним Судом України залишатимуться повноваження:
щодо перегляду справ з підстав неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що потягло за собою ухвалення протилежних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах;
встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом.
Закон передбачає зменшити кількість суддів Верховного Суду України до двадцяти - по п'ять суддів від кожної спеціалізованої юрисдикції (цивільної, кримінальної, господарської, адміністративної). Також з 15 жовтня 2010 року передбачається ліквідація військових судів.
Запроваджується нова процедура призначення судді на посаду вперше, яка, зокрема, передбачає:
звернення кандидата на посаду судді безпосередньо до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та визначення чіткого переліку документів, які має подавати кандидат:
проведення анонімного тестування на виявлення загальних теоретичних знань;
проходження спеціальної підготовки (теоретичної підготовки - у спеціалізованому юридичному вищому навчальному закладі четвертого рівня акредитації та практичної підготовки - в Національній школі суддів України) тощо.
Законом передбачається обов'язкове призначення членами Вищої ради юстиції суддів, обраних безстроково. Крім того, передбачається ліквідувати територіальні кваліфікаційні комісії, а їх повноваження передати Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, що оптимізує процедуру розгляду питань, пов'язаних із дисциплінарною відповідальністю.
З метою підвищення ефективності роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України запроваджується адміністративна відповідальність за ненадання чи несвоєчасне надання відповіді на запит Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та її членів.
Законом посилюється кримінальна відповідальність за невиконання судового рішення та розширюється коло осіб, які можуть притягатися до такої відповідальності. Кримінальну справу щодо судді може порушити лише Генеральний прокурор України.
У судах загальної юрисдикції запроваджується єдина автоматизована система документообігу в судах. Це означає, що як при одноособовому, так і при колегіальному розгляді справ у судах, суддя-доповідач для розгляду конкретної справи визначатиметься автоматизованою системою документообігу за принципом вірогідності розподілу справ під час реєстрації в суді позовних заяв, клопотань та скарг. Це одна з найбільш позитивних новел, передбачених новим Законом, адже вона спрямована на мінімізацію адміністративного чи будь-якого іншого впливу на суд при розгляді й вирішенні ним тих чи інших справ, і, відтак, значно звужує можливе поле для корупції в системі правосуддя. Також, Законом вперше широко і детально висвітлено статус народних засідателів, через яких, згідно Конституції України, народ безпосередньо бере участь у здійсненні правосуддя. Встановлений порядок і критерії відбору кандидатів, а також порядок їх участі у провадженні судочинства.
Керівник апарату
Лохвицького районного суду В.М. Совдус