flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Міри забезпечення провадження по справах про адміністративні правопорушення

22 грудня 2016, 09:45

 

Міри забезпечення провадження по справах про адміністративні правопорушення

Для правильного й об'єктивного дозволу справи важливе значення мають міри забезпечення виробництва по справах про адміністративні правопорушення. Вони застосовуються для припинення адміністративних провин, установлення особистості порушника, складання протоколу про адміністративне правопорушення, забезпечення своєчасного розгляду справи й виконання винесеної постанови про накладення адміністративного стягнення.

У ст. ст. 260-267 Коап наведений перелік мер процесуального забезпечення виробництва по справах про адміністративні правопорушення: адміністративна затримка; особистий огляд і огляд речей; вилучення речей і документів: відсторонення водіїв від керування транспортними засобами, річковими й маломірними судами й огляд на стан сп'яніння. Дві міри забезпечення встановлені іншими статтями Коап: доставляння порушника (ст. 259) і його привід (ст. 268).

Доставляння порушника у відповідності зі ст. 259 Коап здійснюється з метою, по-перше, припинення правопорушення; по-друге, складання протоколу про адміністративне правопорушення; по-третє, установлення особистості порушника. Фактичне здійснення доставляння забезпечується застосуванням психічного або фізичного впливу.

Залежно від місця, підстав і мети доставляння порушника його можуть здійснювати: працівники міліції, уповноважені посадові особи, які здійснюють нагляд за дотриманням правил користування засобами транспорту (ст. ст. 222-229, 236 Коап), правил пожежної безпеки, санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил на транспорті, повноважні представники природоохранительных органів, народні дружинники, суспільні природоохранительные інспектори, працівники воєнізованої охорони.

Установлено максимальний строк перебування порушника в штабі ДНД і приміщенні селищної або сільської ради - одна година.

Подібним з розглянутими мірами забезпечення є привід порушника у випадку відхилення його від явки по виклику органа внутрішніх справ або судді. Це також примусове доставляння особи, але відмінність складається в меті доставляння - привід здійснюється працівниками міліції для забезпечення присутності правопорушника при розгляді справи. Привід допускається лише у випадках, прямо передбачених законом (ч. 2 ст. 268 Коап).

Адміністративна затримка, як правило, може тривати не більше трьох годин. Більше тривалі строки можуть бути встановлені тільки законами України (ч. 1 ст. 263 Коап). Так, на строк до трьох доби з письмовим повідомленням прокуророві протягом двадцяти чотирьох годин з моменту затримки або на строк до десяти доби із санкції прокурора можуть бути затримані особи, що порушили прикордонний режим або режим у пунктах пропуску через Державний кордон, якщо вони не мають документів, що засвідчують їхня особистість. До розгляду справи можуть бути затримані особи, що зробили дрібне хуліганство (розглядається протягом доби), що порушили порядок організації й проведення зборів, мітингів, вуличних ходів і демонстрацій, або проявившие неповагу до суду, або торгували з рук у невстановлених місцях (протягом трьох доби) і ін.

З метою забезпечення законності застосування адміністративної затримки про нього складається протокол, у якому відзначаються: дата й місце його складання; посада, прізвище, ім'я та по батькові особи, що составили протокол; відомості про особистість затриманого; час і мотиви затримки. Затриманому надається право ознайомитися із протоколом і підписати його (або відмовитися від підписання), вимагати повідомити про місце його знаходження родичів, адміністрацію за місцем роботи або навчання. Про затримку неповнолітнього повідомлення його батьків або осіб, їх що заміняють, обов'язково (ст. 261 Коап).

Особистий огляд і огляд речей проводяться з метою виявлення, закріплення необхідних доказів правопорушення й забезпечення подальшого залучення порушника до відповідальності. Право на їхнє проведення надано уповноваженим на те посадовим особам органів внутрішніх справ, воєнізованої охорони, цивільної авіації, митних установ і прикордонних військ, а на огляд речей також органів лесоохраны, рибоохорони й органів, що здійснюють державний нагляд за дотриманням правил полювання. Цей перелік може бути розширений лише законодавчими актами (ст. 264 Коап).

Особистий огляд виробляється уповноваженим на те особою однієї підлоги із що додивляється й у присутності двох понятих тої ж підлоги. Огляд речей, ручної поклажі, багажу, знарядь полювання й рибного лову, добутої продукції, транспортних засобів і інших предметів здійснюється, як правило, у присутності їхнього власника. У його відсутність зазначені речі можуть бути піддані огляду лише в невідкладних випадках, але з обов'язковою участю двох понятих.

Проведення огляду оформляється спеціальним протоколом або про це робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або в протоколі про адміністративну затримку.

Вилучення речей і документів, що є знаряддям або безпосереднім об'єктом правопорушення, здійснюється уповноваженими особами, яким надане право робити адміністративну затримку, особистий огляд і огляд речей, з метою забезпечення доказів, а також, залежно від результатів розгляду справи, забезпечення їхньої конфіскації, возмездного вилучення, знищення або повернення власникові.

Про вилучення речей і документів складається протокол або робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення, про огляд речей або адміністративну затримку (ч. 3 ст. 265 Коап).

Стаття 265 Коап установлює особливості вилучення окремих видів речей і документів, вилучення їх в окремих осіб і процесуального оформленні вилучення деяких предметів.

З метою забезпечення законності застосування розглянутих мір ст. 267 Коап передбачає можливість їхнього оскарження зацікавленою особою у вищий орган (вищій посадовій особі) або прокуророві.

 

 

 

  Керівник апарату

          Лохвицького районного суду              В. Петренко